Caspar von Schwenckfeld
teolog, przywódca religijny, radca dworu na dworach książęcych
(*10/11 1489 r. Osiek pow. Lubin, +1561 Ulm)
Rodzicami Caspara byli Hans von Schwenckfeld, posiadacz dóbr ziemskich w Osikesig i Barbaravon Kreckwitz. Wykształcenie otrzymał w Legnicy. Studiował prawo od 1505 r. w Kolonii, a od 1507 r. we Frankfurcie n. Odrą. W latach 1511-1515 był radcą dworu księcia von Münsterberg w Oleśnicy, w latach 1515-1518 księcia brzeskiego, a od 1518 księcia Fryderyka II Legnickiego. W roku 1523 niedosłuch wymusił na nim odejście ze służby dyplomatycznej. Zachęcony pismami Lutra, rozpoczął od 1518 r. intensywne studia biblijne. Nauczył się języków oryginalnych Biblii, aby móc głębiej zrozumieć jej sens. Jego mistrzem był Valentin Krautwald, kanonik katedry grobu Pańskiego w Legnicy. Schwenckfeld znajdował się pod wpływem Lutra, z biegiem czasu poszedł jednak inną drogą.
Od 1521 r. zaczął jako kaznodzieja szerzyć luteranizm na Śląsku, a w następnym roku udało mu się nawrócić na to wyznanie księcia legnickiego (który od 1524 r. uczynił je religią państwową). Od 1523 r. Schwenckfeld żył jako świecki ewangelizator i kaznodzieja, nie przyłączył się jednak do żadnego z wyznań czasu reformacji. Doktryna religijna Schwenkfelda ukształtowała się pod wpływem radykalnych protestantów takich jak: Thomas Muntzer i Aadreas Karlstadt. Pod tym wpływem odrzucił w 1524 r. doktrynę Lutra o eucharystii jako sprzeczną z Biblią. Odrzucał rzeczywistą obecność ciała i krwi Jezusa podczas eucharystii i uznawał tylko ich obecność mistyczną. W grudniu 1525 r. udał się z napisanymi rozprawami teologicznymi do Wittenbergi, gdzie polemizował z wybitnymi teologami luteranizmu i samym Lutrem. Doprowadziło to do ostrego sporu, podczas którego zarzucił Lutrowi tworzenie "nowego papizmu (katolicyzmu)". W wyniku tego grupa Schwenkfelda oderwała się od luterańskiej doktryny i zaczęła realizować ideał "pierwotnego Kościoła chrześcijańskiego".
Nasilający się konflikt z Kościołem luterańskim oraz z księciem legnickim spowodował, że Schwenkfeld wraz z wyznawcami organizował liturgię potajemnie. Po pewnym czasie, powierzywszy kierownictwo nad swoją grupą religijną swojemu przyjacielowi Valentinowi Krautwaldowi, dobrowolnie opuścił Śląsk w 1529 r. i zamieszkał w Strasburgu. Głosił całkowitą wolność wyznania, tolerancję religijną i rozdział Kościoła od państwa. Był zwolennikiem dualizmu, t.j. całkowitej odrębności ducha i materii (także w osobie Jezusa, który jego zdaniem stopniowo porzucał swoją naturę ludzką na rzecz natury boskiej, jako Istota Wieczna, nigdy nie stworzona).Te niepopularne poglądy zmusiły go do opuszczenia miasta w 1533 r. Zaczął podróżować jako wędrowny kaznodzieja po Palatynacie i Szwabii, gdzie w Augsburgu założył swoją grupę wiernych (przetrwali tam do XVII w.). Wyznawców znajdował głównie wśród szlachty i bogatych mieszczan. Praktykowali oni przeważnie w ukryciu, w domach prywatnych. Następnie Schwenkfeld osiadł na kilka lat w Ulm. W 1538 r. stworzył własną tzw. "doktrynę Niebiańskiego Ciała" – głosił, iż Jezus jako Bóg nigdy nie został stworzony i nie urodził się w rzeczywistości. Te poglądy zmusiły go do opuszczenia Ulm, znowu podjął życie wędrownego kaznodziei i założył w okolicach kolejne swoje ugrupowania.
W 1550 r., kiedy okolice zajęły wojska katolickie, zmuszony był ukrywać się (jako brat Eliander) w klasztorze franciszkanów w Esslingen am Neckar. Jednak po wyzwoleniu przez protestantów, prześladowania przeciwko Schwenkfeldowi i jego zwolennikom nasiliły się. Zmarł i został pochowany w tajemnicy, miejsce pochówku nie jest znane. W Osieku postawiono Schwenckfeldowi pomnik.
Napisał około 50 rozpraw teologicznych i ponad 200 listów do współwyznawców. Krytyka i konsekwencje, na które był narażony, wymusiły na nim wydanie części pism pod pseudonimem. Działał przede wszystkim poprzez swoje pisma i prowadził obszerną korespondencję dotyczącą zagadnień wiary. Jego dzieła literackie zebrane są w obszerny Corpus Schweckfeldianorum (19 tomów w formacie folio). Duchowość, stworzona przez Schwenkfelda (zawarta głównie w Wielkim Wyznaniu Chwały Chrystusa z 1541 r.), cechuje się głębokim mistycyzmem, zawiera elementy pietyzmu, co daje podstawę do stwierdzenia, że jest jednym z jego z prekursorów. Doktrynę cechują wpływy anabaptyzmu oraz starożytnego monofiztyzmu. Na podstawie doktryny "niebiańskiego ciała" można także posądzić Schwenkfelda o doketyzm. Cechą charakterystyczną jest też odrzucanie chrztu dzieci, zewnętrznych form kultu i podziałów między chrześcijanami. Współwyznawcom Schwenkfeld zabraniał udziału w wojnie i noszenia broni a także składania przysięgi. Odrzucał pojęcie "religii państwowej". Jego poglądy wywarły znaczny wpływ na rozwój purytanizmu i pieryzmu.
Na Śląsku w okolicach Złotoryi i Lwówka istniały, podobnie jak w Niemczech Płd. wspólnoty powołujące się na Schwenckfelda i głoszoną przez niego ewangelię, czytały i wydawały jego pisma. Wykazały się one znaczącą siłą przetrwania. W poł. XVIII w. większość z nich zdecydowała się wyemigrować do Ameryki. W Pensylwanii stworzyły istniejący do dziś kościół, w pełni świadom swych korzeni. Wieczerza Pańska znów sprawowana jest wspólnie. Pisma von Schwenckfelda zostały wydane przez nich w latach 1907-1961. Pełna wyrzeczeń droga zwolenników Schwenckfelda z ojczyzny w okolicach Złotoryi poprzez Herrenhut, z Drezna statkiem po Labie aż do Hamburga, a stamtąd statkiem do Filadelfii, została przez nich opisana ze szczegółami, jednak bez słowa skargi, zawiera informacje o pożegnaniu z grobami przodków, śmierci licznych członków wspólnoty, zwłaszcza dzieci, którzy nie przetrwali trudów drogi. Jego doktryna doprowadziła do powstania odrębnego Kościoła, który obecnie istnieje w USA (około 3000 wyznawców).
Wykorzystano następujące źródła:
H. Unverricht, Życiorysy legniczan i mieszkańców ziemi legnickiej 1241-1945, t. I-III, Legnica 2008,
http://pl.wikipedia.org
H. Unverricht, Życiorysy legniczan i mieszkańców ziemi legnickiej 1241-1945, t. I-III, Legnica 2008,
http://pl.wikipedia.org
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz